De wet van Metcalfe stelt dat de economische kracht van een bedrijf het kwadraat is van het getal in zijn netwerk. Zo kun je niet alleen nieuwe klanten binnenhalen, maar het verklaart ook hoe welvaart ontstaat. Als u bijvoorbeeld een netwerk van 4 medewerkers heeft, is uw economische macht 16. Als u uw netwerk verdubbelt tot 8 personen of bedrijven, is uw economische macht 64. Zoals u kunt zien aan de hand van dit eenvoudige voorbeeld, bouwt en onderhoudt u een netwerk , of meerdere netwerken zullen een zeer grote en positieve impact hebben op uw succes.
In dit artikel laten we u zien waarom het zo belangrijk is om een netwerk om u en uw bedrijf heen te creëren en hoe u dit effectief kunt doen. Zoals ons openingsvoorbeeld van de wet van Metcalfe laat zien, kunt u de effectiviteit van dat netwerk verviervoudigen door het aantal mensen of bedrijven waarmee u gemeenschappelijke interesses deelt te verdubbelen. Dat is een heel spannend concept om over na te denken, nietwaar?
Wat is een netwerk?
Dit is een voor de hand liggende vraag, om zeker te zijn. In de meest basale vorm, en voor dit artikel, is een netwerk een groep mensen die met elkaar verbonden zijn vanwege een gemeenschappelijk belang of doel. Ze delen een wederzijds belang of begrip, evenals een wederzijds respect. Hierdoor kan en zal het netwerk meestal zoeken naar manieren om iedereen in het netwerk te helpen hun omstandigheden te verbeteren. Het is eigenlijk een heel basaal menselijk verlangen.
Waarom netwerken bouwen?
Afgezien van ons economische voorbeeld hierboven, zijn er veel goede redenen om actief een netwerk op te bouwen en te koesteren, of zelfs meerdere netwerken. Ten eerste kom je in contact met gelijkgestemde mensen. Dit heeft het duidelijke voordeel dat het u mogelijkheden biedt om uw producten en diensten te verkopen en om vertrouwde bronnen te vinden. Interactie met gelijkgestemde mensen opent ook je geest en helpt bij het genereren van nieuwe ideeën en creëert een gevoel van opwinding bij je.
Door te netwerken met anderen bouw je een web van vertrouwen op. Je wordt een vertrouwd lid en hebt toegang tot andere vertrouwde leden. Dit geeft u geloofwaardigheid, zowel binnen het netwerk als daarbuiten. Mensen kopen en doen zaken met degenen die ze vertrouwen.
Hoe bouw je een online netwerk op
In dit artikel bespreken we de twee brede gebieden van netwerken, online en offline. In de hedendaagse zakenwereld is het noodzakelijk om beide te bouwen. In veel gevallen heb je eigenlijk weinig keus, omdat deze twee schijnbaar ongelijksoortige vormen van netwerken met elkaar verbonden zijn geraakt.
Als het gaat om online netwerken, zijn de eerste dingen die in je opkomen Facebook en LinkedIn. Natuurlijk zijn er nog vele andere sociale netwerksites zoals Twitter, FourSquare, Pinterest en zelfs YouTube. Maar van alle netwerkwebsites bieden Facebook en LinkedIn de meest krachtige en echte netwerkmogelijkheden. Ze bieden elk een uitgebreid systeem voor het maken van profielen voor bedrijven en de mogelijkheid om informatie te delen en zich te associëren met groepen binnen het kader van de sociale site.
Online sociale netwerken zijn van vitaal belang, niet alleen voor uw vermogen om te associëren, maar ook voor zoekmachineverkeer en online marketing. Sociale netwerken zijn een zeer effectief middel voor zakenmensen om informatie en kennis te delen. Links en nuttige inhoud kunnen met verbazingwekkende, bijna onmiddellijke snelheden via een virtueel online netwerk worden doorgegeven. En met de kracht van computers, tablets en smartphones kunnen deze netwerken eenvoudig en efficiënt worden bewaakt.
Hoe je deze moet bouwen, het is heel eenvoudig. U kunt uw e-mailcontactlijsten uploaden en de systemen zullen u vertegenwoordigen met mensen die u kent en mensen die zij kennen. U kunt heel snel naar vrienden, familie en zakenrelaties zoeken en u kunt sociale media-contacten altijd ruilen met degenen die u persoonlijk ziet. Je zult versteld staan hoe snel en hoe groot een netwerk kan groeien. Dat vertaalt zich natuurlijk niet altijd meteen in economische macht. Het is de mening van deze auteur dat de wet van Metcalfe niet van toepassing is op de virtuele sociale media netwerken. Betekent dit dat het niet de moeite waard is om te doen? Helemaal niet, alleen is het multiplicatieve effect veel kleiner. Is er een exacte formule? Dit is moeilijk te zeggen. Maar het is een veilige gok dat om een economische macht van 64 te krijgen, zoals in ons openingsvoorbeeld, er zouden meer dan 64 Facebook-vrienden of fans voor nodig zijn. Misschien heb je er 640 nodig. Hoewel dit misschien ontmoedigend klinkt, zul je versteld staan van hoe snel je 640 FB- of LinkedIn-contacten kunt krijgen.
Een offline netwerk bouwen
Dit is waar de wet van Metcalfe echt van pas komt. De allerbeste vorm van netwerken is dat wat face-to-face wordt opgebouwd. Dit is waar echt vertrouwen, kameraadschap en macht wordt gecreëerd. Daarom sluiten werknemers zich aan bij een vakbond of ondernemers sluiten zich aan bij verenigingen.
De beste manier om op deze manier een solide netwerk op te bouwen, is door ten minste één lokale vereniging of lokale afdeling van een nationale vereniging te vinden die rechtstreeks verband houdt met u en wat u doet. Een nichegroep is een geweldige plek om relaties op te bouwen. Je hebt hier misschien niet zoveel verkoopkansen, maar je zult in ieder geval sterke en duurzame vriendschappen en zakelijke relaties opbouwen die op de een of andere manier hun vruchten zullen afwerpen.
De volgende stap is om lid te worden van een zakelijke netwerkmixergroep. Dit is een organisatie die bestaat uit ondernemers en kleine ondernemers uit alle bedrijfsgenres. Dit is een kans om nieuwe gezichten te ontmoeten en contacten te leggen die mogelijk klant worden. Natuurlijk probeert iedereen in deze groepen hetzelfde te doen, dus wees voorbereid om aan de ontvangende kant van het verkooppraatje te staan.
Een laatste opmerking hierover, er zijn vele vormen van “echte wereld” netwerkopties. Elk heeft zijn eigen dynamiek en een manier om ervan te profiteren. Enkele van de beste zijn groepen die zich rond een centraal doel vormen. Hoewel de leden misschien uit verschillende bedrijfscategorieën komen, komen ze allemaal samen om één enkele reden. Misschien een seminar of educatief programma of om soortgelijke ervaringen te delen. Deze zijn geweldig omdat ze een grotere geest van samenwerking bevorderen dan een eenvoudig sociaal netwerkevenement in een restaurant, bijvoorbeeld.
Houd er rekening mee dat deze offline netwerkopties ook geweldige plekken zijn om online met elkaar te linken. Je maakt hier ook veel Facebook- en LinkedIn-vrienden. Je zult waarschijnlijk ook een groot aantal mensen vinden om te volgen op Twitter, evenals volgers van je eigen Twitter-account, indien van toepassing.
Als laatste punt over dit onderwerp volgt hier een korte lijst met de Do’s en Don’ts die u moet volgen bij het netwerken, zowel online als offline:
DOEN – Maak van jezelf een waardevolle hulpbron. Wanneer u uzelf online of tijdens een vergadering presenteert, doe dit dan op een informele en bescheiden manier. Laat de mensen om je heen weten dat je iets te zeggen hebt en bereid bent dit in hun voordeel te delen.
NIET DOEN – Wees een constante verkoper. Als uw enige doel is om uw producten, diensten, uw bedrijf of uzelf te verkopen, zult u mensen afstoten en zullen ze zich niet met u willen associëren. Niemand houdt van een opdringerige verkoper. Zelfs opdringerige verkopers.
DOEN – Interesse tonen in anderen. Als je met ze praat, vraag dan naar ze. Raak geïnteresseerd in wat ze doen. Je zult versteld staan van wat je kunt ontdekken door gewoon te luisteren en strategische vragen te stellen. Vaak zullen mensen je vertellen wat ze nodig hebben en je vragen om in die behoefte te voorzien.
NIET DOEN – Wees een grote mond. Degenen die naar netwerkbijeenkomsten gaan en je er alleen maar alles over willen vertellen, zijn saai en vervelend. Als je online interactie hebt, plaats dan niet alleen updates over jou en wat je aanbiedt. Publiceer informatie die over het algemeen interessant en nuttig is. Het is oké om jezelf te promoten, maar doe dat ongeveer twintig of dertig procent van de tijd.
Hoewel dit artikel alleen over dit onderwerp gaat, kun je zien dat je door actief een netwerk op te bouwen, virtueel je eigen succes kunt verzekeren. Ondernemers en kleine ondernemers die sterke en groeiende sociale en zakelijke netwerken hebben opgebouwd en onderhouden, hoeven zich nooit zorgen te maken over waar de volgende baan vandaan komt of dat ze de salarisadministratie kunnen verdienen. Naast het waarborgen van uw economische slagkracht, kunnen netwerken ook bufferen tegen economische uitvaltijden.
David heeft een bloeiend IT-adviesbureau opgebouwd dat hoogwaardige advies- en trainingsdiensten van Infor Lawson en Kronos levert. Dit heeft hij gedaan door een constant verkoop- en netwerkprogramma en online marketing. Kom en zie zijn website en hoe hij de best betaalbare diensten biedt voor zijn huidige en potentiële klanten.