Gedurende de afgelopen vijf jaar en gedurende de financiële moeilijke tijd voor veel bedrijven, hebben steeds meer ondernemers, kleine bedrijven en middelgrote bedrijven zich gerealiseerd dat actief netwerken absoluut essentieel is voor bedrijfsgroei, met name voor start-ups en kleine bedrijven die hebben misschien geen groot advertentiebudget of een lange lijst met contacten die ze kunnen bereiken of waarop ze kunnen vertrouwen om het woord over zichzelf of hun bedrijf en het soort diensten of producten dat ze aanbieden te verspreiden. Of je er nu van houdt of er een hekel aan hebt, netwerken voor bedrijven is niet meer weg te denken en het wordt snel een groot deel van het algemene strategische plan voor ons bedrijf, nu en in de toekomst.
Hoewel veel mensen er nog steeds de voorkeur aan geven om weg te blijven van netwerkevenementen met redenen als “Het is tijdverspilling” , “Niemand bezorgt me ooit iets” of “Het enige wat ik doe is verkopen aan andere mensen die proberen te verkopen aan mij, het is een zinloze exercitie” , realiseert de meerderheid van ons zich de enorme voordelen van netwerken. Als het op de juiste manier wordt gedaan, is netwerken een hulpmiddel van onschatbare waarde om ons te helpen anderen te ontmoeten, ons bedrijf en ons netwerk van contacten te laten groeien en tegelijkertijd anderen te helpen hun bedrijf te laten groeien.
Hoewel ik een grote fan ben van sociale-mediamarketing en de kracht van sociale netwerken gebruik om nieuwe klanten en klanten aan te trekken via sites zoals Linked In, Facebook, Twitter, Google + en Pinterest, ga ik me voor de doeleinden van dit artikel concentreren specifiek over B2B-netwerken en hoe u deze vorm van netwerken kunt gebruiken om uw bedrijf te laten groeien en potentiële klanten en klanten te bereiken die u anders misschien nooit zou hebben ontmoet.
Mensen kopen van mensen
Vooral de afgelopen jaren is er een verschuiving opgetreden in de manier waarop mensen kopen en van wie ze kopen. De “hard sell” werkt niet meer zo goed als in het verleden en mensen kopen nu van mensen die ze kennen en vertrouwen. Het is natuurlijk waar dat we ook kopen van grote, bekende merken, maar de reden dat we bij deze bedrijven kopen is dezelfde als de reden waarom we steeds meer kopen van mensen die we kennen – omdat we ze vertrouwen. De moeilijkheid waarmee veel kleinere bedrijven worden geconfronteerd, is dat onze advertentiebudgetten niet helemaal even groot zijn als die van grotere merken, dus we moeten zoveel mogelijk mensen aanspreken en communiceren via netwerken om onszelf en ons merk te promoten en maximale bekendheid te krijgen . Door regelmatig te circuleren en anderen te ontmoeten, we bouwen vertrouwen en relaties op met anderen. Dit is een waardevolle manier om nieuwe klanten aan te trekken en het is zonder twijfel de eenvoudigste manier.
Mond-tot-mondreclame is lange tijd de gemakkelijkste en meest kosteneffectieve manier geweest voor elk bedrijf om nieuwe klanten aan te trekken. Geen hoge advertentiekosten, geen verkoopgesprekken, geen direct marketing, geen “hard sell” – gewoon de goede, ouderwetse manier om informatie, aanbevelingen en verwijzingen van de ene persoon naar de andere door te geven.
Hoe zit het met mijn marketingplan?
Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig diepgaande marketingplannen die veel van de tools en strategieën bevatten die we nodig hebben om ons bedrijf te laten slagen – social media marketing, contentmarketing, direct marketing en inbound marketing zijn slechts enkele van de modewoorden en uitdrukkingen waarmee we vertrouwd zijn geraakt in de afgelopen jaren, maar velen van ons hebben zich gerealiseerd dat hoewel deze marketingstrategieën essentieel zijn en hun plaats hebben in ons bedrijfsplan, we de waarde van mond-tot-mondreclame en de kansen die netwerken kunnen bieden niet mogen vergeten.
Netwerken is van nature een vorm van inbound marketing, omdat u moeiteloos en gemakkelijk anderen naar u toe trekt door netwerkevenementen te gebruiken om mensen te ontmoeten die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten, uw bedrijf te promoten terwijl u daar bent, discussies te voeren over wat u doet en de soorten diensten of producten die u levert en, hopelijk, deze mensen om te zetten in klanten en klanten en, soms nog belangrijker, fans van uw bedrijf, zodat ze anderen over u zullen vertellen… dat is pas effectieve marketing!
De low-down op business-to-business-netwerken
B2B-netwerkevenementen zijn de afgelopen jaren in elk land, stad, provincie, stad en dorp over de hele wereld ontstaan, dus het goede nieuws is dat het heel gemakkelijk is om een netwerkgroep te vinden om lid te worden en een actief lid te worden van, ongeacht in welke branche u zich bevindt. Er zijn veel verschillende soorten netwerken en afhankelijk van uw langetermijn- of kortetermijndoelen, wilt u misschien lid worden van een netwerk met harde contacten (een waarin u actief wordt aangemoedigd om verwijzingen te krijgen voor anderen binnen de groep en in ruil daarvoor zoeken zij actief verwijzingen voor uw bedrijf) of u geeft er de voorkeur aan deel te nemen aan een meer informeel contactnetwerk (waar u eens in de paar weken of zelfs eens per maand samenkomt om een kopje koffie te drinken en een praatje, visitekaartjes uitwisselen en anderen leren kennen in een meer informele setting).
Welk type netwerkevenement u ook verkiest, B2B-netwerken zijn van onschatbare waarde in de hedendaagse zakelijke omgeving en het is iets dat een actief onderdeel van uw bedrijf zou moeten worden. Netwerken heeft zijn plaats naast de andere marketingstrategieën die ik eerder noemde, maar het is erg belangrijk om te onthouden dat netwerken voor bedrijven alleen succesvol wordt als het op de juiste manier wordt gebruikt en er zijn een aantal manieren waarop u dit kunt doen.
Hoe gebruik ik netwerken effectief?
Netwerken heeft alles te maken met het opbouwen van relaties met anderen en het leren kennen van mensen. Het doel is om nieuwe vrienden en contacten te maken met wie je in de loop van de tijd goed leert kennen en vertrouwen opbouwt. Netwerken is tweerichtingsverkeer en het is de moeite waard om dit in gedachten te houden, vooral als netwerken nieuw voor u is. Het is normaal dat u naar binnen wilt en iedereen wilt vertellen wat uw bedrijf het beste doet en hoe u het leven van mensen kunt veranderen met uw diensten, maar de realiteit is dat als u echt wilt dat netwerken voor u werkt, u een meer afgemeten en ontspannen benadering en laat dingen zich in een natuurlijk tempo ontvouwen.
De ROI van netwerken is vergelijkbaar met andere zakelijke praktijken zoals marketing en reclame – u ziet mogelijk niet onmiddellijk resultaten en het kan een paar maanden duren voordat u actief aanwezig bent op netwerkbijeenkomsten voordat u enige voordelen begint te zien, dus het is de moeite waard om hier rekening mee te houden voordat u begint! Effectief netwerken kost tijd en kan vergaderingen in de vroege ochtend en ook avondvergaderingen omvatten, dus wees bereid om een beetje moeite te doen – de langetermijnbeloningen en voordelen zijn het echt waard.
Enkele do’s en don’ts…
Probeer een paar verschillende netwerkgroepen om te zien welke het beste bij u passen. Misschien vindt u een netwerk met harde contacten iets voor u als u een snellere ROI wilt zien en regelmatig vergaderingen wilt bijwonen, of als u de voorkeur geeft aan een informeel contactnetwerk, vooral als u weinig tijd heeft en u niet kunt verplichten om elke week aanwezig te zijn . Neem contact op met uw plaatselijke Kamer van Koophandel en de ondernemingsraad van de stad of de provincie voor informatie over netwerkbijeenkomsten en evenementen die bij u in de buurt plaatsvinden en houd ook de plaatselijke kranten en tijdschriften in de gaten waar vaak evenementen worden aangekondigd. Een andere geweldige bron is natuurlijk internet, dus een paar zoekopdrachten zouden u in de goede richting moeten wijzen.
Sluit je niet aan bij een netwerkgroep met het enige idee om aan anderen te verkopen. Je zult een ijzige ontvangst krijgen als je van plan bent om een of twee keer te verschijnen en dan mensen de harde verkoop te geven elke keer dat je er bent. Onthoud: netwerken is tweerichtingsverkeer en niemand houdt ervan het gevoel te hebben dat er bij elke gelegenheid aan hem wordt verkocht. Bij twee netwerkevenementen die ik onlangs bijwoonde, vroeg een man me rechtstreeks of ik wat klanten voor hem kon “vinden” en een andere persoon kwam gewoon naar me toe en vroeg: “Ik moet zo snel mogelijk wat klanten krijgen, dus wat kun je voor mij doen?” Onnodig te zeggen dat dit twee mensen zijn die ik nu als de pest vermijd wanneer ik ze zie.
Oefen je Elevator Pitch en probeer het tussen de 30 en 60 seconden te houden – als je nog langer bent, zullen mensen zich verontschuldigen om meer koffie te krijgen.
Luister naar anderen en neem de tijd om hen, hun bedrijf en wat ze doen te leren kennen. Als u de aanpak hanteert waarbij u bedrijven alleen actief kunt doorverwijzen naar mensen die u goed leert kennen en waarmee u een relatie opbouwt, dan zal uw slagingspercentage bij effectief netwerken veel, veel hoger zijn. Door bedrijven door te verwijzen naar mensen waarvan we weten dat we er absoluut zeker van kunnen zijn dat het specifieke bedrijf of de service die we aanbevelen, echt fantastisch is. Wie wil een bedrijf of dienst aanbevelen waar hij niets van af weet? Het enige waar je mee eindigt is een ontevreden klant of vriend die achteraf bij je terugkomt met klachten over de service die ze hebben gekregen – en dat wil je absoluut niet.
Vergeet niet uw visitekaartjes en veel van hen mee te nemen. Netwerkevenementen zijn de perfecte gelegenheid om visitekaartjes uit te delen en kaarten van anderen aan te nemen. Er is niets erger dan op een evenement aankomen en je realiseren dat er een potentiële klant of klant is, maar dat je ze niets te bieden hebt.
Probeer zoveel mogelijk te mixen en de kamer effectief te “bewerken”. Als je maar naar één netwerkbijeenkomst per maand gaat, zorg er dan voor dat het meetelt. Praat met zoveel mogelijk mensen en kom vroeg, zodat u uw tijd kunt maximaliseren.
Wees niet nerveus – ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is als je niet gewend bent aan netwerken en het kan ontmoedigend zijn om naar een volslagen vreemde te lopen en jezelf voor te stellen, maar onthoud dat iedereen in hetzelfde schuitje zit en zelfs de meest ervaren netwerkers moesten ergens beginnen. Iedereen die deze evenementen bijwoont, heeft een gemeenschappelijk doel – om hun bedrijf te laten groeien en hun netwerk van contacten te laten groeien, dus haal diep adem en wees moedig!
Regel tot slot één op één bijeenkomsten buiten de netwerkbijeenkomsten om . Deze zijn absoluut van onschatbare waarde om mensen goed te leren kennen en echt meer te weten te komen over hun bedrijf en diensten. Door één-op-één ontmoetingen te organiseren, nemen we de meest proactieve benadering die mogelijk is om ons bedrijf te laten groeien en je weet maar nooit… je zou zomaar een één-op-één ontmoeting kunnen regelen met iemand die een vriend, een klant, een klant blijkt te zijn , of zelfs iemand die u doorverwijst naar een andere persoon die ze kennen en die precies nodig heeft wat uw bedrijf biedt!